Polityka i społeczeństwo

Ważna decyzja Państwowej Komisji Wyborczej. Koniec z płatnymi trollami w kampanii?

Fot. Polsat News

Wszyscy pamiętamy, jak wyglądała kampania wyborcza w sieci przed wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi w 2015 roku. Portale społecznościowe i komentarze pod artykułami na portalach informacyjnych dosłownie zalała olbrzymia rzeka hejtu na ówcześnie rządzących, kolportująca narracje o Polsce w ruinie, dobrej zmianie czy szkalująca prezydenta Bronisława Komorowskiego. Jak już wiemy z ostatnich doniesień medialnych, sztab głównego rywala głowy państwa, a obecnie prezydenta Andrzeja Dudy korzystał wręcz z usług firmy, zajmującej się wprowadzaniem do sieci zautomatyzowanych wpisów, w celu budowania wizerunku kandydata, co wielu ekspertów od marketingu politycznego określa wprost posługiwaniem się botami i fejkowymi kontami w sieci.

Nigdy nie dowiemy się, jaka była rzeczywista skala tego zjawiska i w jak dużym stopniu wpłynęła na ukształtowanie poglądów wyborców oraz na ich decyzje wyborcze, jednak na całym świecie jest już oczywiste, że masowe kreowanie rzeczywistości przy pomocy internetowych kampanii może być bardzo skuteczne. Po ujawnieniu umowy sztabu Andrzeja Dudy z firmą Elchupacabra (zresztą związanej z obecnym senatorem PiS, Adamem Bielanem) pojawiły się nawet głosy, że PKW powinna ponownie przeanalizować sprawozdanie z kampanii obecnego prezydenta i złożyć zawiadomienie do prokuratury za brak oznaczenia wpisów, będących w gruncie rzeczy agitacją na rzecz kandydata, że finansowane są ze środków komitetu wyborczego. Póki co, taki wniosek do PKW nie trafił, jednak kierownictwo tej instytucji postanowiło wydać wytyczne, które prawdopodobnie krzyżują plany tych ugrupowań, które w ten sam sposób, co w 2015 roku chciały pozyskać poparcie wyborców.

Jak donosi Gazeta Wyborcza, PKW wydała komunikat „w sprawie zasad prowadzenia i finansowania kampanii wyborczej w internecie”. Komisja podkreśliła w nim, że „agitacja wyborcza prowadzona w internecie odgrywa coraz większą rolę w kampaniach wyborczych”. Zaapelowała do ustawodawcy, by problem ten głęboko przeanalizować i wprowadzić stosowne regulacje prawne, bowiem dziś jest w tej materii wyraźna dziura. Zwróciła się również do partii politycznych o poszanowanie reguł fair play, zachowanie wysokich standardów w kampanii, a do wyborców o bardziej krytyczny odbiór przekazów, jakie znajdą na temat kandydatów w sieci. Co więcej, w dalszej części komunikatu zaleciła, by traktować wpisy botów, czy inne płatne metody działania profesjonalnych agencji zajmujących się dostarczaniem wyborczego contentu w sieci tak samo, jak inne formy agitacji wyborczej. Co to oznacza w praktyce?

Każdy taki wpis powinien zawierać informację, przez jaki komitet jest finansowany. „Zgodnie z art. 109 § 2 Kodeksu wyborczego materiały wyborcze powinny zawierać wyraźne oznaczenie komitetu wyborczego, od którego pochodzą. Materiałem wyborczym jest każdy pochodzący od komitetu wyborczego upubliczniony i utrwalony przekaz informacji mający związek z wyborami (art. 109 § 1 Kodeksu wyborczego)” – tłumaczy PKW w swoim stanowisku. W przeciwnym przypadku, używanie takiego rodzaju płatnych wpisów będzie traktowane jako złamanie przepisów o finansowaniu kampanii wyborczej i będzie karalne. W rezultacie takiej interpretacji, używanie botów i płatnych hejterów straci w gruncie rzeczy rację bytu, bo utraci główny atrybut decydujący o jego skuteczności czyli rzekomą autentyczność. Jeśli bowiem pod tekstem informacyjnym zobaczymy komentarz o treści: “PO wcale nie budowała dróg w Polsce, tylko kradła na potęgę. Materiał sfinansowany przez KW Prawa i Sprawiedliwości”, czy “Rafał Trzaskowski dzieli warszawiaków na tych z krwi i kości i na słoiki. Materiał sfinansowany przez KW Patryka Jakiego”, to nikt poważnie takiego wpisu nie potraktuje. Czy sztaby się do tego stanowiska zastosują? Czas pokaże.

Źródło: Gazeta Wyborcza

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.

Media Tygodnia

Ładowanie