Gospodarka

Obiecujący rynek gamingowy w Polsce

Shutterstock

Według raportu BtoBet rynek gamingowy w Polsce ma szanse stać jednym z ważniejszych w Europie. Potencjał wynika z ogromnej liczby użytkowników online śledzących zmagania eSportowe. To obecnie mocno rozwijający się biznes na świecie oraz w kraju.

Raport BtoBet o branży hazardowej wziął pod lupę rynek bukmacherów oraz ofertę iGamingową, prześwietlając sytuację w ciągu ostatnich kilku lat. Bardzo dokładny raport „Poland Betting Report” jest dostępny za darmo do pobrania na stronie BtoBet.

Dowiedzieć się można z niego, między innymi, że regulowany rynek zakładów bukmacherskich w Polsce wygenerował w 2019 roku łączny obrót w wysokości 1,49 mld euro (6,7 mld zł), jak wynika z danych opublikowanych przez stowarzyszenie prawnicze Graj Legalnie. Ta suma to wzrost o prawie 29% w porównaniu do roku ubiegłego, a liczby zgadzają się ze statystykami podawanymi przez Ministerstwo Finansów. Co więcej, jest tu naprawdę spory potencjał do wzrostu, bo szara strefa stanowi dalej aż 60% polskiego rynku. Gdyby cały obrót bukmacherski został opodatkowany, to polski rząd zarobiłby dodatkowe 1,1 mld zł podatku, a cała wartość rynku osiągnęłaby aż 3,5 miliarda euro w łącznych obrotach.

Mimo obecności szarej strefy, legalne, najlepsze zakłady bukmacherskie w Polsce radzą sobie całkiem nieźle. STS ma 50% udziałów w rynku według stanu na pierwszą połowę 2020 roku, a za 2019 roku zanotował 2,71 miliarda przychodów netto, o 27,8% więcej niż w roku 2018! Z kolei Fortuna kontroluje kolejne 25% rynku, z przychodami na poziomie 57,85 miliona złotych w roku 2018 i aż o 28,78% więcej rok później – 74,5 miliona złotych.

Ilu Polaków korzysta z zakładów online? Wciąż stosunkowo niewiele – według badania 4,1% Polaków postawiło zakład online w okresie 12 miesięcy poprzedzających badanie, a loterie, zakłady sportowe i e-sporty okazały się najpopularniejszymi branżami hazardu online. Lista poruszana w badaniu obejmowała 11 kategorii: loteria online, zdrapki online, automaty do gier i inne automaty do gier w Internecie, gry karciane online na pieniądze, inne gry kasynowe online, takie jak ruletka i kości, gry liczbowe Totalizator Sportowy przez Internet, inne numery online gry takie jak bingo, gry zręcznościowe online na pieniądze, zakłady sportowe online, w tym „sporty fantasy”, zakłady online na e-sport i wirtualne sporty online, a także zakłady online.

Największą popularnością cieszą się loterie Totalizatora Sportowego, zakłady sportowe online, zakłady e-sportowe lub sportów wirtualnych oraz gry karciane na pieniądze. Loterie Totalizatora Sportowego prowadzą nie tylko w statystykach zakładów online, ale też offline. Tu warto zwrócić uwagę, że aż 37,1% Polaków choć raz obstawiło zakład offline w czasie ostatnich 12 miesięcy. To zdecydowanie więcej niż 4,1% grających online.

Warto jednak pamiętać, że loterie offline mają bardzo długą tradycję, podobnie jak zakłady sportowe. Co ciekawe, to zauważalny trend rozwoju hazardu dotyczącego eSportu i sportu wirtualnego. eSport ma bardzo pokaźną bazę fanów w Polsce. Według statystyk aż 8,8% polskich internautów obejrzało turniej e-sportowy – stan na styczeń 2020. To naprawdę świetnie rokujące dane. Firma BtoBet typuje, że Polska będzie jednym z czołowych rynków iGamingowych w Europie w najbliższych latach.

Komentując popularność eSportu w Polsce, Adrian Kostrzębski, dyrektor ds. rozwoju regionalnego w ESL Polska (Electronic Sports League) powiedział:

„Rynek sportowy w Polsce wygląda bardzo obiecująco. Z naszych obserwacji wynika, że ​​jest to jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków e-sportowych na świecie. Z pewnością pomaga nam Intel Extreme Masters, który odbywa się co roku w Spodku w Katowicach. Jest siłą napędową całej branży e-sportowej ”.

Intel Extreme Masters, czyli IEM Katowice, to rzeczywiście mocny wyznacznik aktualnych trendów na polskim rynku e-sportowym. Podczas pierwszej edycji w roku 2013 impreza przyciągnęła 50 000 fanów w ciągu dwóch dni, jednak na imprezie zorganizowanej na początku roku 2020 ponad 174 000 zgromadziło się na evencie, który został wydłużony już do pięciu dniu. Poprzez platformy cyfrowe rekordowa liczba 232 milionów widzów śledziła rozgrywki w 21 różnych językach!

Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.
Media Tygodnia
Ładowanie