Gospodarka

Miliardy złotych z państwowych spółek poszły dla prorządowych mediów. Te kwoty zwalają z nóg

“Wyborcza” w 2020 r. dostała w takich reklamach 74 tys. zł, a marginalna “Gazeta Polska Codziennie” (średnia sprzedaż wydania papierowego to zaledwie 11 tys. egzemplarzy) – prawie 8,4 mln zł. Tygodnik “Sieci” braci Karnowskich zarobił ponad 20 mln zł, “Gazeta Polska” Tomasza Sakiewicza – blisko 13 mln zł, a “Do Rzeczy” Pawła Lisickiego – prawie 14 mln. Dużo popularniejsze pod względem nakładu “Newsweek” i “Polityka” nie dostały nic. W ostatnim raporcie medioznawca zliczył jeszcze wydatki reklamowe rządu i urzędów centralnych – w 2020 r. było to ok. 383 mln zł.

Oznacza to, że państwo najchętniej reklamuje się nie tam, gdzie może mieć największe grono odbiorców swojej oferty, ale tam, gdzie może „przy okazji” zasilić przekaz korzystny dla obozu, który w tej chwili sprawuje władzę. „Wydatki te stanowią dużą część przychodów reklamowych wymienionych tytułów. Można odnieść wrażenie, że niektóre z nich istnieją dzięki reklamowym wydatkom państwa” – zauważono w opracowaniu.

92,6% wydatków reklamowych spółek skarbu państwa skupiło się w trzech, a właściwie w dwóch grupach telewizyjnych – TVP i Polsacie. “Największym beneficjentem była TVP – aż 53% środków trafiało do tego nadawcy” – czytamy. „Spółki Skarbu Państwa najwyraźniej omijały Grupę TVN (w tym TVN, TVN24, TVN7, TVN Style, TVN Turbo, HGTV i TTV), do której skierowano zaledwie 6,4% wydatków na reklamę telewizyjną”.

Największymi reklamodawcami z grona spółek skarbu państwa w TVP są: Totalizator Sportowy (76 mln), Orlen (51 mln), Polfa Warszawa (28 mln), Pekao i PKO BP (po blisko 25 mln), Lotos (23 mln), Polski Fundusz Rozwoju (21 mln), PGNiG (19 mln) i Tauron (13 mln).

Źródło: „Gazeta Wyborcza


Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.
Media Tygodnia

Sprostowanie


W artykule autorstwa Pana Adriana Matusa pt. "To musi być fake! Kurski żąda o wiele więcej publicznej kasy na swoją TVP" opublikowanym w dniu 4 marca 2021 r. na stronie https://crowdmedia.pl/to-musi-byc-fake-kurski-zada-o-wiele-wiecej-publicznej-kasy-na-swoja-tvp/ nieprawdziwa i wprowadzająca w błąd jest informacja, iż Kurski żąda o wiele więcej publicznej kasy na swoją TVP. W rzeczywistości Prezes TVP nie domaga się więcej pieniędzy dla TVP, a wskazuje, iż gdyby należne opłaty abonamentowe zostaly wniesione w całości, to publiczne media otrzymałyby z tego tytulu prawie 3,5 mld zł.

Ładowanie