Gospodarka

Miliardy złotych z państwowych spółek poszły dla prorządowych mediów. Te kwoty zwalają z nóg

W latach 2015-2020 spółki Skarbu Państwa wydały na reklamy 5,4 mld zł. Przy wydawaniu tych pieniędzy pierwszeństwo miały Telewizję Polską, Polskie Radio, media braci Karnowskich czy „Gazeta Polska” – unikały zaś kupowania reklam w mediach krytycznych wobec Prawa i Sprawiedliwości.

“Struktura wydatków spółek skarbu państwa wskazuje na słabą zależność między poziomem wydatków na cele reklamowe a rynkową pozycją medium. To świadczy o występowaniu innych niż rynkowe kryteriów decyzji o wydatkowaniu środków” – podkreśla prof. Tadeusz Kowalski z Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego w najnowszym raporcie „Analiza wydatków reklamowych spółek Skarbu Państwa w latach 2015-2020”.

prof. Kowalski wydatki reklamowe ocenia na podstawie oficjalnych cenników (bez wynegocjowanych potencjalnych rabatów), na podstawie monitoringu firmy Kantar Media. Kantar sprawdzał 32 tytuły prasy codziennej, 24 czasopisma, 133 stacje radiowe (w tym wszystkie sieci radiowe, z wyjątkiem sieci Radia Maryja) oraz 35 programów telewizyjnych (bez TV Trwam, która nie może mieć reklam).

Trendy? Szkodzenie „nie swoim”. “Wydatki reklamowe spółek skarbu państwa charakteryzuje spójność we wszystkich segmentach rynku polegająca na starannym unikaniu mediów, które nie są wyraźnie prorządowe” – pisze w raporcie. O jakie media chodzi? O wszystkie należące do Agory, wydawcy “Wyborczej”, oraz do grupy TVN. W tym także media, z którymi wymienione firmy – nawet nie będąc właścicielami – są powiązane kapitałowo, np. widać znaczące obniżenie wydatków w Radiu ZET, w którym Agora ma 40% udziałów.

Drugi trend to pomoc „swoim”. „Wydatki reklamowe w mediach o statusie publicznym są w pewnym stopniu uzasadnione, także z powodów rynkowych, komercyjnych i kulturowych. Media o statusie publicznych mają licznych odbiorców, o zróżnicowanej charakterystyce społeczno-demograficznej i kulturowej i są atrakcyjnymi adresatami reklam. Nie sposób jednak nie dostrzec, że w praktyce wydatki spółek skarbu państwa, ministerstw i urzędów centralnych stanowią również finansowe wsparcie dla partyjno-rządowej propagandy” – czytamy w raporcie.


Czytasz nas? Podobają Ci się zamieszczane przez nas treści?
Wesprzyj nas swoją wpłatą.
Wpłacając pomagasz budować Crowd Media – wolne media, które patrzą władzy na ręce.

WPŁAĆ

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.
Media Tygodnia
Ładowanie