PlayStation potwierdza przejęcie kanadyjskiego Haven Studios
Nowy zakup firmy Sony zabezpiecza przyszłość usług na żywo
W niedawno opublikowanym komunikacie PlayStation Studios potwierdziło, że umowa nabycia studia Jade Raymond Haven Studios stała się wreszcie oficjalnym faktem.
Prace nad tą operacją trwały od marca, a wraz z jej finalizacją, Haven Studios dołączy do rodziny PlayStation, aby wprowadzić nazwę PlayStation na rosnący rynek usług na żywo, znanych między innymi dla użytkowników icecasino.com i innych tego typu serwisów online.
Na początku tego roku Sony ogłosiło także, że Bungie, deweloper Destiny i twórca Halo, dołączy do PlayStation. Zmiana była zaskoczeniem, ponieważ opublikowano więcej szczegółów opisujących, że będzie to bardziej partnerstwo niż wykup na pełną skalę całego zespołu. Biorąc pod uwagę plany Sony dotyczące wydania dziesięciu gier na żywo do 2026 r., wygląda na to, że Bungie może pomóc w tym planie wraz z oficjalnie przejętym Haven Studios.
Informację tę ogłosił w oficjalnym komunikacie Hermen Hulst, główny dyrektor zarządzający Playstation Studios, zacytujmy jego fragment:
„Dziś z wielką przyjemnością mogę ogłosić, że firma Haven Studios oficjalnie dołączyła do nas, czyli do PlayStation Studios! Jade Raymond zapewnia nam bogate doświadczenie oparte na swoich osiągnięciach w tej branży i niesamowitą pasję do tworzenia świetnych gier. Natomiast zespół kierowniczy firmy Haven to równie imponująca doświadczeniem grupa weteranów tej branży współpracujących przy najbardziej lubianych i największych grach, którymi wciąż cieszymy się dzisiaj.
Rozpoczęliśmy współpracę z firmą Jade i tworzącym ją zespołem już na początku 2021 roku, kiedy planowali oni założenie nowego przedsiębiorstwa o nazwie Haven Studios. W trakcie całego poprzedniego roku mieliśmy ten przywilej ścisłej współpracy z firmą Haven. W efekcie tego byliśmy pod wrażeniem możliwości rozwoju i postępów czynionych przez to studio. Tak więc dzisiaj, w zasadzie w rocznicę naszego oficjalnego rozpoczęcia współpracy, szczególnie ekscytującą sytuacją jest możliwość formalnego powitania członków tej ekipy w naszej rodzinie PlayStation Studios. Nie możemy się już doczekać, by ujrzeć to, co może przynieść nam przyszłość właśnie dzięki współpracy Playstation i Haven Studios.”
PlayStation przejmuje firmę Jade Raymond o nazwie Haven Studio
Po finalizacji umowy Haven Studios dołącza do rosnącej listy studiów pod nazwą PlayStation. Haven Studios pracuje również nad tytułem usługi na żywo na PS5, a ponieważ obecnie brakuje informacji, wskazuje to, że PlayStation przygotowuje się do wprowadzenia swojej nazwy na rozwijający się rynek gier na żywo.
W związku z tym, że umowa obowiązuje już od jakiegoś czasu, warto zauważyć, że katalizatorem przejęcia była szefowa studia Jade Raymond. Niezależnie od tego, czy pracuje nad serią Assassin’s Creed jako producentka i producentka wykonawcza pierwszej gry Watch Dogs, czy też tworzy Motive Studios EA i pracuje nad Google Stadia, życiorys Raymond mówi sam za siebie.
Wojna o przejęcia trwa już od jakiegoś czasu, a PlayStation i Microsoft chodzą tam i z powrotem, aby zebrać potężną listę studiów pod swoimi skrzydłami. Microsoft wykonał kilka bardzo zaskakujących ruchów, przejmując Activision Blizzard i Bethesdę w celu wzmocnienia usługi Xbox Game Pass, podczas gdy Sony szukało wzmocnienia kilku różnych obszarów swojego flagowego produktu. Przejęcie Bethesdy przez Microsoft zostało zakończone, chociaż nadal istnieją przeszkody do pokonania przed sfinalizowaniem przejęcia Activision.
Ostatnie dwa lata przyniosły graczom PlayStation znakomicie dopracowane tytuły dla jednego gracza, takie jak God of War, Horizon Forbidden West i The Last of Us. Ponieważ Sony chce wejść na rynek usług na żywo, interesujące będzie zobaczyć, co wynika z tej zmiany kierunku, ponieważ gry z usługami na żywo otrzymały wiele opinii od graczy, ponieważ stały się bardziej widoczne.
Kilka słów o Haven Studios
Skoro firma Sony ogłosiła dziś, że oficjalnie przejęła Haven Studios, to warto nieco przybliżyć graczom tę firmę założoną przez weterankę branży gier wideo Jade Raymond. W sumie Haven jest dwudziestym studiem, które należy do PlayStation Studios. W przeciwieństwie do wielu innych marek Haven nie wydało jeszcze swojej pierwszej gry. Całe studio zostało założone przez Raymond dopiero w 2021 roku w celu stworzenia „nowoczesnego doświadczenia dla wielu graczy”. Samo PlayStation wydawało się być pod wrażeniem tego, co zobaczyli w projekcie, a co doprowadziło do tego przejęcia.
W swojej karierze Raymond zajmowała ważne stanowiska w Ubisoft i Electronic Arts oraz pracowała nad takimi markami jak Splinter Cell, Watch Dogs, Fary Cry i Star Wars Battlefront. Jest prawdopodobnie najbardziej znana jako producentka oryginalnego Assassin’s Creed, który stał się jedną z najpopularniejszych serii wszech czasów firmy Ubisoft. Przed założeniem Haven Raymond pracowała również w Stadia Games and Entertainment, zanim Google zdecydowało się zamknąć studio.
W rozmowie z GamesIndustry.biz Jade Raymond ujawniła, że Haven pracuje już teraz nad wieloosobową grą klasy AAA na PlayStation 5. Według niej w projekt zaangażowanych jest ponad 100 osób podzielonych na kilka zespołów, z których jeden bada technologie takich jak chmura razem z innymi talentami z branży. Wcześniej Sony opisywało to doświadczenie jako grę w formie usługi na PlayStation, zbudowaną wokół systemowego i ewoluującego świata, której celem jest zapewnienie graczom wolności, emocji i różnorodnych opcji.
Raymond mówi również, że jest zaszczycona współpracą z Markiem Cernym, architektem PlayStation 5 i że znacząco przyczynia się to do rozwoju i ewolucji studia. Według niej, do studia dołączyło niedawno 21 inżynierów w celu skupienia się na innowacjach technologii w chmurze. Ten deweloper zatrudnił również architekta innego hitu firmy Ubisoft, gry Rainbow Six: Siege. Jest nim Jalala El Mansouri.
Ponadto w zeszłym roku Sony ogłosiło przejęcie kilku nowych studiów, które dołączą do oferty PlayStation Studios, w tym:
- Nixxes;
- Bluepoint;
- Housemarque.
W tym roku firma ruszyła już na dobre, ogłaszając przejęcie Bungie, studia stojącego za franczyzą Destiny, ale jak wskazywały poprzednie doniesienia, informacji tego typu nadejdzie jeszcze więcej. W tym tygodniu firma ogłosiła przejęcie Haven Studios, co jest kolejną ważną wskazówką, że naprawdę koncentruje się na inwestowaniu w gry jako usługę.
Kiedy Sony ogłosiło przejęcie Bungie, pojawiły się doniesienia, że firma chce wykorzystać doświadczenie studia do opracowania nowych gier zorientowanych na tryb wieloosobowy, a w konsekwencji gier jako usługi.
Jeśli nie wiesz, gra jako usługa to produkt, który niekoniecznie musi oferować kolejne sequele, aby przynieść zyski, ale raczej oferuje graczom nowe sezony z płatną zawartością, która zawsze odświeża ten tytuł w oczach graczy tak, jak w przypadku Fortnite, PUBG i wieloma innymi grami.
Foto: Depositphotos.com