Polityka i społeczeństwo

Bezczelne kłamstwa Adama Bielana. Rząd brnie w kuriozalną inwestycję

Bezczelne kłamstwa Adama Bielana. Rząd brnie w kuriozalną inwestycję
Fot. Flickr

Wicemarszałek Senatu Adam Bielan brał udział razem z przedstawicielami Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” w konferencji prasowej, podczas której zaprezentowano nowy “sukces” dobrej zmiany. W przyszłym tygodniu ma zostać podpisany z władzami Radomia list intencyjny w sprawie przejęcia przez państwo tamtejszego lotniska. Jest to element ambitnego programu rozbudowy portu lotniczego w znacznie większej skali, który służyłby tanim liniom lotniczym i byłby tym samym “uzupełnieniem działalności Centralnego Portu Komunikacyjnego”.

Podstawowym problemem wychwalającej pod niebiosa konferencji było to, że opierała się na zwyczajnych kłamstwach. Prawdą był jedynie zamiar przejęcia lotniska, jednak we wszystkich innych szczegółach Adam Bielan posunął się do manipulacji.

Problematyczna jest już sama celowość inwestycji, którą jest uczynienie lotniska w Radomiu ważnym portem obsługującym loty nisko-kosztowe i czarterowe. Senator Porozumienia mówił:

“Mówimy o lotnisku zacznie większym niż to, które mamy obecnie w Radomiu. Będzie to bardzo duży port lotniczy, obsługujący nie tylko region radomski, aglomerację warszawską, ale również centralną Polskę, województwo świętokrzyskie, dużą część województw lubelskiego i łódzkiego.”

Problem w tym, że w omawianym obszarze nie ma kogo takim portem realnie obsługiwać. Województwo lubelskie ma już gotowy swój własny port lotniczy w Lublinie, łódzkie w Łodzi. Sam region radomski wygenerował dotychczas na lotnisku ruch na poziomie niecałych 6000 pasażerów w pół roku, co jest wynikiem tragicznym. Natomiast centralna Polska i aglomeracja warszawska ma już dla tanich linii lotnisko w Modlinie z Ryanairem i Wizz Aira na lotnisku Chopina. Miejsca na nowych graczy nie ma.

Jednak kluczowym problemem jest właśnie omawiany Modlin, z którym wiąże się drugie i kluczowe kłamstwo Adama Bielana. Wicemarszałek Senatu mówił, że pierwotnie omawiany projekt przewidywano dla lotniska w Modlinie, jednak “fatalna umowa” z Ryanairem wykluczyła taką możliwość. Dlatego konieczne jest powstanie innego lotniska na Mazowszu, które odciąży Okęcie w obsłudze tanich lotów.

Problem polega na tym, że Modlin jest w stanie przyjąć dodatkowy ruch, wymaga tylko rozbudowy, na którą lotnisko jest gotowe. Jedyne co było potrzebne, aby ruszyć z budową, to 60 mln kredytu, którego zaciągnięcie rząd PiS za pomocą “Portów Lotniczych” zablokował. Państwowy gigant jest bowiem udziałowcem Modlina.

Omawiana umowa z Ryanairem jest bowiem tylko pretekstem. Cała sprawa, jak opisywaliśmy, ma bowiem podtekst polityczny. Umowa dała wprawdzie uprzywilejowaną pozycję Ryanairowi, który zarabia na porcie 20 mln euro rocznie. Jednak komu owa umowa zablokowała dostęp do lotniska? Ryanair kontroluje jedną trzecią całego rynku lotniczego w Polsce. Z dużych konkurencyjnych linii działa w Polsce prężenie Wizz Air, który wybrał lotnisko Chopina. Kolejki innych znaczących graczy z kategorii tanich linii, którzy mogliby przejąć potencjał Modlina po prostu nie ma. Co więcej, umowa wygasa w 2023 roku, choć wydaje się to daleko, to jednak większość tego czasu i tak zajmie rządowi samo rozbudowanie i uruchomienie Radomia. Będzie to kosztować nawet do miliarda złotych i narazi państwo na pozwy sadowe z powodu bliskiego sąsiedztwa zabudowy mieszkalnej.

Warto przytoczyć także słowa Marka Suskiego, który stwierdził, że lotnisko w Radomiu będzie “uzupełnieniem działalności Centralnego Portu Komunikacyjnego”.

Jest to ironia losu, ponieważ choć była to zwykła polityczna “ściema”, to jednak na swój sposób w 100% prawdziwa. Lotnisko za 30 mld zł na 100 mln pasażerów w kraju z całościowym ruchem na poziomie 34 mln pasażerów doskonale będzie się uzupełniać z równie mocno świecącym pustkami lotniskiem w Radomiu (planowane na kolejne 6 mln pasażerów). Oba staną się bratnimi symbolami megalomanii obecnego rządu, który porzucił w ocenie sensowności inwestycji jakiekolwiek ekonomiczne kryteria.

Źródło: businessinsider.com.pl

Foto. Michał Józefaciuk / Kancelaria Senatu

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Comments

Redakcja portalu CrowdMedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów nadesłanych przez użytkowników.

Piotr Lipiński

Absolwent Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. W wolnym czasie działacz pozarządowy. Interesuje się polityką i ekonomią.

Media Tygodnia

Ładowanie